הליך חדלות פירעון – שיקום כלכלי – פשיטת רגל לפי החוק החדש

הליך חדלות פירעון ושיקום כלכלי (פשיטת רגל)

הליך חדלות פירעון דרך משפטית נוספת להתמודדות וסיום עם חובות. המנגנון של חדלות פירעון נועד לאלו שאינם יכולים לשלם חובותיהם, ואף קיים סיכוי נמוך שיוכלו לעשות כן בעתיד.

מטרתו העיקרית של ההליך היא להגיע לשלב סילוק חובותיו של החייב בדרך של קבלת צו הפטר על ידי בית המשפט, ולאפשר לחייב לפתוח דף חדש בחייו. הליך חדלות פירעון מקנה לחייב הגנה כמעט מוחלטת מפני נקיטת הליכים משפטיים, כגון: נקיטת הליכים בהוצאה לפועל, הגשת תביעות כנגד החייב וכו'. עם קבלת החלטה למתן צו פתיחת הליכים יעוכבו כנגד החייב ההליכים וחלקם אף יבוטלו.

ביום 15.09.2019, נכנס לתוקף חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, תשע"ח-2018, המסדיר את הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי לחייב ולתאגיד (נקרא בעבר פשיטת רגל)

 

חדלות פירעון לפי החוק החדש (פשיטת רגל)

הליך חדלות פירעון מוסדר על ידי חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, תשע"ח-2018, שמטרתו היא שיקומו של החייב ומתן הזדמנות לחייב לזכות לפתוח דף חדש בחייו, ומנגד, לאפשר לנושיו של החייב להיפרע מחובותיו על ידי מימוש נכסיו של החייב בדרך המהירה, היעילה ביותר וזאת בהתאם ליכולתו הכלכלית.

בעבר תיק פשיטת רגל יכול היה מתנהל בין 6-10 שנים מבלי שהחייב קיבל הפטר לחובותיו ויכל לדעת האם יהיה צפוי לקבל ומתי.

חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, תשע"ח-2018, בא להיטיב עם חייבים תמי לב המשתפים פעולה בהליך. אחד מעיקרי חוק חדלות פירעון הוא קציבת מועד בו החייב והנושים יודעים מראש מתי ההליך יסתיים. בהתאם לחוק חדלות פירעון, בתוך 12 חודשים מיום הגשת הבקשה ע"י החייב, יכין הנאמן שמונה מטעם הממונה (כונס הנכסים) תכנית שיקום תכנית פירעון ל- 3 שנים בסיומה יקבל החייב הפטר מחובותיו, כל עוד הוא עומד בכל התחייבויותיו בהליך.

חשוב להבין כי עם הינתן צו פתיחת הליכים (צו כינוס) על ידי בית המשפט יושט על החייב צו תשלומים חודשי בהתאם ליכולתו הכלכלית. צו תשלומים זה אינו תלוי בגובה חובותיו, אלא בכושר השתכרותו, גילו, השכלתו, מצבו הבריאותי והמשפחתי. כך, שלמעשה חייב עם חובות מוצהרים בסך של 12 מיליון ₪ יכול לשלם 100 ₪, ואילו חייב עם חובות בסך של 100 אלף ₪, יכול לשלם 2,000 ₪ לחודש. כמו כן, יוקנו לחייב הגנות משפטיות.

 

עיכוב הליכים בטרם כניסה להליך חדלות פירעון (פשיטת רגל)

מומלץ עוד בטרם שמגישים בקשה על ידי חייב למתן צו לפתיחת הליכים, להגיש בקשה לעיכוב הליכים במסגרת הליכי ההוצל"פ, וזאת בהתאם לסעיף 77א' לחוק ההוצאה לפועל לפיו, ראשי רשם ההוצל"פ לעכב את הליכי ההוצל"פ שננקטו כנגד החייב לתקופה של עד 90 ימים המאפשר לחייב להתאקלם בהליך, ולחזור לשגרת חיים נורמטיבית וסדירה.

אפשרות נוספת היא להגיש בקשה לעיכוב הליכים בהתאם לחוק חדלות פירעון, לפיו, רשאי בית המשפט להורות במסגרת "צו זמני" על עיכוב הליכים לתקופה של עד 45 ימים לכל היותר, במידה והחייב ממלא אחר התנאים הקבועים בצו, הוא יהיה בתוקף עד למתן החלטה בעניין חדלות הפירעון.

 

עיקרי חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי

מטרת חוק חדלות פירעון החדש היא שיקום כלכלי לחייבים בין אם הם חברות או אנשים פרטיים.

גם חייבים וגם עסקים שנקלעו לחובות, יכולים להינצל מהקריסה הכלכלית באמצעות מגוון רחב של פתרונות משפטיים, ביניהם, הליך הבראה ושיקום כלכלי לחברות או לאנשים פרטיים.

בין יתרונות ההליך החדש:

✔ הליך מהיר

✔ חובות עד 150,000 ₪ יתנהלו מול רשם הוצל"פ שלו סמכות לפטור מחובות.

✔ חובות מעל 150,000 ₪ יתנהלו בביהמ"ש השלום ולא המחוזי.

✔ מטרת החוק היא שימת דגש על שיקומו הכלכלי של החייב ועל הפטר מחובותיו.

✔ מייצר תמריצים שיסייעו לחייבים להסדיר מוקדם ככל האפשר את חובותיהם ולצאת לדרך חדשה

✔ דיון תוך כ 12 חודשים שבסיומם תוצג תכנית לשיקום כלכלי (תוכנית פירעון) שמשמעותה יכול להיות הפטר מותנה.

✔ תוכנית שיקום כלכלית (תכנית פירעון) ל-3 שנים בסיומם יקבל החייב הפטר מחובותיו.

✔ הגשת דו"ח ממצאי בדיקה לממונה (כונס הנכסים הרשמי) ובדיקת תביעות חוב תוך 9 חודשים ממועד צו לפתיחת הליכים.

✔ חוסר תום לב משמעותי ביצירת החובות והסתרת מידע מצדיק קביעת תכנית שיקום כלכלית (תכנית פירעון) לתקופה ממושכת יותר ואף לשלילת ההפטר מהחייב.

✔ דחיית בקשה עקב חוסר תום לב ביצירת החובות היא רק במקרים חריגים בנסיבות בלתי מוסריות חמורות.
ניתן לממש נכסים גם אם בוטל.

 

שלב א': פתיחת הליכי חדלות פירעון

הליך חדלות פירעון מתחיל עם הגשת בקשה למתן צו לפתיחת הליכים (בעבר צו כינוס). הבקשה יכולה להיות מוגשת על ידי החייב (מיוזמתו) אשר מעוניין להסדיר את חובותיו ולהשתקם כלכלית או על ידי נושה (מי שחייבים לו).

 

עיכוב הליכים בטרם כניסה להליך חדלות פירעון (פשיטת רגל)

מומלץ עוד בטרם שמגישים בקשה על ידי חייב למתן צו לפתיחת הליכים, להגיש בקשה לעיכוב הליכים במסגרת הליכי ההוצל"פ, וזאת בהתאם לסעיף 77א' לחוק ההוצאה לפועל לפיו, ראשי רשם ההוצל"פ לעכב את הליכי ההוצל"פ שננקטו כנגד החייב לתקופה של עד 90 ימים המאפשר לחייב להתאקלם בהליך, ולחזור לשגרת חיים נורמטיבית וסדירה.

אפשרות נוספת היא להגיש בקשה לעיכוב הליכים בהתאם לחוק חדלות פירעון, לפיו, רשאי בית המשפט להורות במסגרת "צו זמני" על עיכוב הליכים לתקופה של עד 45 ימים לכל היותר, במידה והחייב ממלא אחר התנאים הקבועים בצו, הוא יהיה בתוקף עד למתן החלטה בעניין חדלות הפירעון.

הגשת בקשה למתן צו פתיחת הליכים (צו כינוס) על ידי חייב

החייב יגיש בקשתו למתן צו פתיחת הליכים (צו כינוס) לממונה (כונס הנכסים) במחוז המוסמך ובהתאם לכללי הסמכות המקומית. סכום האגרה שיש לשלם עבור הגשת בקשה לקבלת צו לפתיחת הליכי חדלות פירעון הוא 900 ₪ (נכון ל-2023)

 

שלב ב': צו לפתיחת הליכים

לאחר שהבקשה ניבדקה על ידי הממונה (בעבר – כונס הנכסים הרשמי) ונמצא כי הבקשה עומדת בתנאים וההנחיות, ניתן לחייב צו לפתיחת הליכים ובו מושט על החייב צו תשלומים חודשי בהתאם ליכולתו הכלכלית. צו תשלומים זה אינו תלוי בגובה חובותיו, אלא בכושר השתכרותו, גילו, השכלתו, מצבו הבריאותי והמשפחתי. כך, שלמעשה חייב עם חובות מוצהרים בסך של 12 מיליון ₪ יכול לשלם 100 ₪, ואילו חייב עם חובות בסך של 100 אלף ₪, יכול לשלם 2,000 ₪ לחודש. כמו כן, יוקנו לחייב הגנות משפטיות נוספות של ביטול עיקול משכורת, אישור ניהול חשבון בנק ועוד.

 

שלב ג':  צו לשיקום כלכלי והפטר מחובות

בהתאם לסעיף 153(א) לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, תשע"ח-2018, עם סיום בדיקת המצב הכלכלי של החייב ולא יאוחר מתום תשעה חודשים ממועד מינוי הנאמן, יגיש הנאמן לממונה דוח ובו ממצאיו לעניין מצבו הכלכלי של היחיד והנסיבות שהובילו למצבו. דוח ממצאי הבדיקה יתייחס בין היתר למקצועו והשכלתו של היחיד; נכסי קופת הנשייה, פעולות שביצע הנאמן בתקופה של בדיקת המצב הכלכלי של היחיד; תביעות החוב שאישר הנאמן, ותביעות חוב תלויות ועומדות; פעולות היחיד והנסיבות שבשלהן נוצרו החובות; התנהלות היחיד בתקופה שבה נערכה בדיקת מצבו הכלכלי.

בהתאם לסעיף 154 הממונה (כונס הנכסים) לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, תשע"ח-, 2018 הממונה יגיש לבית המשפט, בתוך 60 ימים מהמועד שמסר לו הנאמן את דוח ממצאי הבדיקה, הצעת תכנית לשיקומו הכלכלי של היחיד אשר תתייחס הממצאיים לפי דוח ממצאי הבדיקה,  התקיימות תנאים שבשלהם יש להטיל על החייב חובת תשלומים של החייב (גובה התשלום והתקופה לצורך קבלת הפטר – תכנית לשיקום כלכלית) או לתת לו הפטר לאלתר

לאחר הגשת הצעת הממונה, יתקיים דיון בבקשת החייב ובו יקבע בית המשפט בצו לשיקום כלכלי, תכנית לפירעון חובותיו של החייב (סכום לתשלום לקבלת הפטר מחובות) ולשיקומו הכלכלי.

על מנת לסיים את ההליך בקבלת צו הפטר מחובות, על החייב לעמוד בחובותיו במהלך ההליך, להתנהל בתום לב, לשלם את צו התשלומים ולהגיש את הדוחות הדו חודשיים בזמן, לשתף פעולה עם הממונה (הכונס נכסים הרשמי) והנאמן.

להבדיל מהמצב שהיה נהוג בעבר, בו נהגו בתי המשפט לבחון את שלב היווצרות החובות, האם החובות נוצרו בתום לב או לא? כיום, מגמת בתי המשפט של חדלות פירעון (פשיטת הרגל) היא לבחון את התנהלות החייב ותום ליבו בהליך חדלות פירעון (פשיטת הרגל), ורק במקרים קיצוניים מאוד ובנסיבות חריגות ובלתי מוסריות עלולים לדחות את הבקשה.

בודדים המקרים שבהם נדחו בקשות לחדלות פירעון (פשיטת רגל), גם חייבים אשר ניצלו את הליך פשיטת הרגל לרעה והתנהגו בחוסר תום לב יכולים ליהנות מהגנות של הליך חדלות פירעון שיובילו בסופו של יום לסיום ההליך, לקבלת הפטר ומחיקת חובותיהם, וזאת עם ייעוץ והכוונה נכונה. שהרי, קיים אינטרס נוסף והוא אינטרס הנושים לגבות את כספם ולהיפרע מחובותיהם, וכמובן אל נישכח את שכרו של המנהל המיוחד.

חשוב לדעת – עורך דין מנוסה ומצוי בנבכי הליך פשיטת הרגל יכול להביא לסיומו של הליך פשיטת הרגל בדרך יצירתית, יעילה ומהירה, ואף מבלי להיזקק לנהלי הרפורמה.

חשוב לציין כי תחום חדלות פירעון / פשיטת הרגל הינו סבוך ומורכב, ולכן חשוב לבחור אסטרטגיה משפטית נכונה עוד בשלב הגשת הבקשה למתן צו לפתיחת הליכים (צו הכינוס) שהינו השלב הקריטי והחשוב בהליך. לשם כך, נדרש עורך הדין המקבל את הטיפול בתיק לדעת להציג את סיפור ההסתבכות של החייב כהלכה בפני בית המשפט, הממונה והנאמן מטעמו. הגשת בקשה בפזיזות, בחוסר דייקנות ומקצועיות עלולה להביא לדחיית הבקשה ואף לביטול תיק חדלות פירעון (פשיטת הרגל).

משרדנו עוסק בייצוג ושיקום חייבים בהליכי חדלות פירעון,  מעניק טיפול אישי, מקצועי ואדיב עם מתן מגוון רחב של פתרונות, תוך בניית תכנית אישית המתאימה לכל חייב, בדרך היעילה, המהירה והטובה ביותר.

 

 

שיתוף

עוד מאמרים

דברו איתנו

× לחצו לייעוץ ראשוני ללא עלות
דילוג לתוכן