חובת השימוע – שימוע לפני פיטורים – זכויות עובדים

חובת שימוע לפני פיטורים – מהן הזכויות של העובד:

זכות השימוע קובעת, כי לעובד תהיה אפשרות להשמיע את דבריו תוך מתן הזדמנות אמיתית וכנה להתנגד לפיטוריו או לפגיעה בתנאי עבודתו. על מנת ששימוע יהיה חוקי והוגן עליו לעמוד בדרישות ובכללים שנקבעו בפסיקת בתי הדין לעבודה, שעיקרם הם:

• זימון לשימוע בכתב

בו תפורש ותפורט מטרת הזימון והכוונה לדון באותה ישיבה בכל שינוי או הרעה בתנאי העסקתה. כמו כן יפורטו ויפורשו בהרחבה, ככל שאפשר, הנימוקים, העילות והסיבות, ללא יוצא מן הכלל, שבעטיין יש לפגוע במשרתו. לזימון בכתב יצורפו כל המסמכים הרלוונטיים לטענות המפורטות בו על מנת לאפשר לעובד להתייחס אליהם כדבעי. החובה לתת לעובד הודעה מראש ובכתב אודות השימוע, לפרט ולנמק את הטענות הרלוונטיות ולצרף המסמכים הרלוונטיים, אינה עניין של מה בכך והיא בעלת חשיבות עליונה, שכן על המעביד לאפשר לעובד להכין טיעוניו כיאות, בכדי שהשימוע שייערך יהא כן ואמיתי ולא הליך הנעשה על מנת לצאת ידי חובה.

• זמן נאות לתגובה

ההזמנה תיעשה מבעוד מועד, ותוך מתן זמן סביר לעובד להכין את טענותיו כנגד הנימוקים שפורטו בהזמנה לישיבה.

• שינוי המצב הקיים

הכלל הוא, לא יהיה שינוי במצב העובדתי ובמצב המשפטי של העובד לפני השימוע, שהרי כל תכליתו של השימוע היא שכנוע ומניעת שינוי שכזה.

• נוכחות עורך דין או בא כוח אחר

לעובד יש זכות להיות מיוצגת ע"י עו"ד או בא כוח אחר בעת השימוע שנערך לה.

• נפש חפצה ולב קולט

ההזדמנות, שתינתן לעובד להשמיע את טענותיו, צריכה להיות כנה אמיתית ולא "מן השפה אל החוץ".

• ניהול פרוטוקול

ביהמ"ש הבהיר במספר הזדמנויות, שרישום פרוטוקול מלא ומשקף והנמקת ההחלטה הינם חלק מהותי של הליך השימוע.
  • חובת ההנמקה

– מכוח חובת ההנמקה, שקבעה הפסיקה ונוכח חובות תום הלב וההגינות המוגברות, החלות על המעסיק בכלל, על מעסיק ציבורי בפרט, חלה חובה על המעביד להסביר לעובד המפוטר, מדוע הטיעונים שהעלה במהלך השימוע – אין בהם כדי להביא לביטול פגיעה בזכויותיו.

אי קיום חובת השימוע, או פגמים שנפלו בעריכתו, עלול לגרור אחריו פיצוי כספי עד לגובה של 12 משכורות, והכל בהתאם לנסיבות של כל מקרה ולגופו של עניין: תקופת העסקה, הפגמים בשימוע, גיל העובד, עילת הפיטורים או ההרעה בתנאי העבודה, וכו'.

במידה והעובד פוטר ללא קיום הליך שימוע בפניו עומדות 2 אפשרויות חוקיות:

1. העובד יכול להגיש כנגד המעסיק תביעה לקבלת סעד של אכיפה אשר מורה על ביטול הפיטורים והשבתו למקום העבודה, ביחד עם סעד הפיצויים.
  2. העובד יכול להגיש תביעה לקבלת סעד פיצויים בלבד מבלי לנסות לבטל את הפיטורים.

פוטרת ללא קיום הליך שימוע? המדובר על פיטורים שלא כדין !!!
יכול להיות והנך זכאי לפיצויי כספי !!!

שיתוף

עוד מאמרים