כיצד להימנע מתביעות עובדים? מדריך מקוצר לעסקים – עו"ד לדיני עבודה

המדריך המקוצר למעסיקים – לעסקים ? כיצד להימנע מתביעות עובדים?

במדריך זה אסקור בקצרה את החובות העיקריות שחלות על המעסיק:

  • חשיבות הקפדה על חוקי העבודה
  1. תחום יחסי העבודה בישראל עבר טלטלה עזה במהלך העשור האחרון. חקיקה רחבת היקף שנועדה לשפר את מעמד העובדים וזכויותיהם, הביאה את המעסיקים להכרה שיש להקפיד על קיום חוקי העבודה ושאי שמירה על זכויות העובדים עלולה להסתיים לא רק בתביעה של העובד בבית הדין לעבודה, אלא אף בהטלת עיצומים כספיים על המעסיק ובמקרים חמורים, אף בהגשת כתב אישום כנגדו.
  2. מעסיקים רבים אינם מקפידים לשמור על הוראות החוק וזאת מאחר ואינם מודעים לחובות שחלים עליהם כמעסיקים. במצב שכזה, עלול מעסיק למצוא עצמו נתבע על ידי עובד בסכומי עתק, דבר שעלול לגרום לקריסה כלכלית של העסק ללא יכולת השתקמות.

 

  • בדיקת תחולת הסכמים קיבוציים ו/או צווי הרחבה על העסק
  1. בשוק העבודה הישראלי, קיימים ענפים שלמים בהם הוסדרו תנאי ההעסקה וזכויותיהם הסוציאליות של העובדים בהתאם להסכמים קיבוציים או צווי הרחבה. ודאי תופתעו לשמוע שקיימים הסכמים קיבוציים ו/או צווי הרחבה מסוג זה בכל ענף התעשייה הזעירה (ייצור, חשמל , ברזל, פלסטיקה, זגגות וכדומה), ההובלה, היהלומים, שמירה, הניקיון, האפייה, ההובלות, הדפוס, הקולנוע, רשתות השיווק, בתי המלון ועוד רבים אחרים.

    במצב בו חל על המעסיק הוראות הסכמים הקיבוצים ו/או צווי ההרחבה, לעובדים מגיעים זכויות מטיבות בעבודה מאלה הקבועים בחוקי העבודה הספציפיים, כגון, שיפור הביטוח הפנסיוני והפרשה לקרן השתלמות, תוספת ותק, סבסוד בארוחות, הבראה, משכורת 13 ועוד. לכן, רצוי כי כל מעסיק ידע מהן החובות החלות עליו, על מנת להיערך לכך מראש, ולא להסתכן בתביעות מיותרות.

 

  • הגדרת תנאי עבודה ושכר
  1. על המעסיק להגדיר את מעמדו של העובד (חודשי / שעתי / יומי), לקבוע מתכונת שעות עבודה ברורה וכן את תנאי שכרו של העובד – אלו רכיבי שכר משולמים לעובד ובגין מה. כך למשל: אם ראוי ונכון יהיה לשלם לעובד תוספת פרמיה (תמריץ / תפוקה) על מנת לעודד את העובד לעבוד ולמקסם את תפוקתו בעבודה.

    במקרה ומשולמת הפרמיה יש לבחון האם יש לקחת בחשבון את תוספת זו כחלק משכר היסוד של העובד לצורך תשלום מלוא זכויותיו הסוציאליות – חופשה, חגים, הפרשות לפנסיה, שעות נוספות וכו'.

 

  • מסירת הודעה לעובד
  1. על פי חוק הודעה על תנאי עבודה, המעסיק מחויב למסור לעובד הודעה על תנאי עבודתו, במסגרתה יפורטו תנאי עבודתו ושכרו של העובד.

 

  • חוזה עבודה
  1. רצוי להחתים את כל העובדים על חוזה עבודה אישי, המגדיר באופן ברור ומדויק את תפקידו בעבודה, תנאי עבודתו ותנאי שכרו, זכויותיו הסוציאליות שלהן זכאי ואת החובות החלים עליו, במסגרת מילוי תפקידו בעבודה. מעסיקים רבים לא מייחסים את החשיבות הראויה להסכמים אלה, על אף שכמו כל הסכם, אם לא מנוסחים בו הדברים כנדרש, עלול המעסיק למצוא עצמו משלם על כך ביוקר.

 

  • דוח נוכחות / ניהול פנקס שעות בעבודה
  1. כל מעביד חייב לנהל פנקס שעות עבודה ולעדכן בו רישום מדויק לגבי: שעות מנוחה שבועיות, שעות נוספות, גמול שעות נוספות וגמול עבודה ביום המנוחה השבועית.
  2. אי ניהול פנקס שעות עבודה ומנוחה לפי חוקי העבודה מהווה עבירה פלילית על חוקי העבודה.

 

  • זכויותיו הסוציאליות של העובד
  1. כל עובד במדינת ישראל זכאי לתשלום זכויותיו הסוציאליות ולתנאים הבסיסיים – המוגדרים בחוק כזכויות קוגנטיות, עליהן, העובד לא רשאי לוותר, גם אם נתן הסכמתו באופן מפורש וחתם על ויתור.
  • שכר מינימום – חובה על כל מעסיק לשלם לכל עובד את שכר המינימום הקבוע במשק.
  • חופשה שנתית – כל עובד זכאי לחופשה שנתית בהתאם לוותק שצבר במקום העבודה ובהתאם להיקף משרתו, וזאת בהתאם לחוק חופשה שנתית, התשי"א-1951.
  • דמי הבראה – כל עובד אשר השלים שנת עבודה, זכאי לתשלום דמי הבראה בהתאם להיקף משרתו והוותק שלו במקום עבודתו.
  • הפרשות לפנסיה – צו הרחבה לביטוח פנסיוני מקיף במשק, החל משנת 2008, קובע כי חובה על מעסיק לבטח כל עובד שכיר (גברים החל מגיל 21 ונשים החל מגיל 20), בביטוח פנסיוני (לרבות בקופת גמל לקצבה בתכנית פנסיה מקיפה, ובלבד שתכלול גם כיסויים למראה של מוות ואובדן כושר עבודה) המתבצע באמצעות הפרשות של המעסיק ושל העובד לביטוח הפנסיוני של העובד המועסק לפחות 6 חודשי עבודה. במידה ולעובד קיים הסדר פנסיוני קודם יש לבצע עבורו הפקדות לקרן הפנסיה תוך 3 חודשים ממועד תחילת עבודתו, וזאת רטרואקטיבית למועד תחילת עבודתו. הפרשות לביטוח החובה מתבצעות בהתאם לברוטו שכר הקובע של העובד, ללא שעות עבודה נוספות, אלא אם נקבע אחרת בחוזה עבודה ו/או הסכמיים קיבוציים ו/או צווי הרחבה.
  • דמי מחלה – על פי חוק, כל עובד הנעדר ממקום עבודתו עקב מחלה שלו או של מי מבני משפחתו המנויים בחוק, זכאי לתשלום דמי מחלה בהתאם להיקף משרתו והוותק שלו במקום העבודה.
  • דמי נסיעה – מעסיק מחויב לשלם לעובד את דמי נסיעותיו כפי שהינם בפועל.
  • תשלום גמול שעות נוספות – על פי החוק מעסיק מחויב לשלם תשלום בגין גמול שעות עבודה נוספות, כאשר אלו מחושבות על פי חישוב יומי, שבועי וחודשי, בהתאם למעמד העובד (חודשי / יומי / שעתי) ובהתאם למס' ימי עבודתו השבועי ( 5 ימי עבודה או 6 ימי עבודה). תשלום שכר גלובלי (חודשי) אמור להיות משולם עבור עבודה בהיקף של 182 שעות חודשיות. שבוע עבודה מוגדר בהיקף של 42 שעות עבודה. היקף עבודה של עובד 5 ימים בשבוע הינו 8.6 שעות עבודה ביום ב-4 ימי עבודה ויום עבודה נוסף שאורכו 7.6 שעות. היקף עבודה של עובד 6 ימים בשבוע הינו בן 8 שעות ליום עבודה, וביום ו' 2 שעות עבודה. מעבר לשעות אלו, זכאי העובד לתשלום גמול שעות עבודה נוספות בהתאם לחוק.

 

למעסיק חל איסור לכלול את שעות העבודה הנוספות בשכרו הכולל של העובד (שכר היסוד).

 

  • חובת השימוע
  1. זכות השימוע קובעת, כי לעובד תהיה אפשרות להשמיע את דבריו תוך מתן הזדמנות אמתית וכנה להתנגד לפיטוריו או לפגיעה בתנאי עבודתו. על מנת ששימוע יהיה חוקי והוגן עליו לעמוד בדרישות ובכללים שנקבעו בפסיקת בתי הדין לעבודה, שעיקרם הם:
  • זימון לשימוע בכתב – בו תפורש ותפורט מטרת הזימון והכוונה לדון באותה ישיבה בכל שינוי או הרעה בתנאי העסקתה. כמו כן יפורטו ויפורשו בהרחבה, ככל שאפשר, הנימוקים, העילות והסיבות, ללא יוצא מן הכלל, שבעטיין יש לפגוע במשרתו. לזימון בכתב יצורפו כל המסמכים הרלוונטיים לטענות המפורטות בו על מנת לאפשר לעובד להתייחס אליהם כדבעי. החובה לתת לעובד הודעה מראש ובכתב אודות השימוע, לפרט ולנמק את הטענות הרלוונטיות ולצרף המסמכים הרלוונטיים, אינה עניין של מה בכך והיא בעלת חשיבות עליונה ,שכן על המעביד לאפשר לעובד להכין טיעוניו כיאות, בכדי שהשימוע שייערך יהא כן ואמיתי ולא הליך הנעשה על מנת לצאת ידי חובה.
  • זמן נאות לתגובה – ההזמנה תיעשה מבעוד מועד, ותוך מתן זמן סביר לעובד להכין את טענותיו כנגד הנימוקים שפורטו בהזמנה לישיבה.
  • שינוי המצב הקיים – הכלל הוא, לא יהיה שינוי במצב העובדתי ובמצב המשפטי של העובד לפני השימוע, שהרי כל תכליתו של השימוע היא שכנוע ומניעת שינוי שכזה.
  • נוכחות עורך דין או בא כוח אחר – לעובד יש זכות להיות מיוצגת ע"י עו"ד או בא כוח אחר בעת השימוע שנערך לה.
  • נפש חפצה ולב קולט – ההזדמנות, שתנתן לעובד להשמיע את טענותיו, צריכה להיות כנה אמיתית ולא "מן השפה אל החוץ".
  • ניהול פרוטוקול – בית הדין לעבודה הבהיר במספר הזדמנויות, שרישום פרוטוקול מלא ומשקף והנמקת ההחלטה הינם חלק מהותי של הליך השימוע.
  • חובת ההנמקה – מכוח חובת ההנמקה, שקבעה הפסיקה ונוכח חובות תום הלב וההגינות המוגברות, החלות על המעסיק בכלל, על מעסיק ציבורי בפרט, חלה חובה על המעביד להסביר לעובד המפוטר, מדוע הטיעונים שהעלה במהלך השימוע – אין בהם כדי להביא לביטול פגיעה בזכויותיו.
  1. אי קיום חובת השימוע, או פגמים שנפלו בעריכתו, עלול לגרור אחריו פיצוי כספי עד לגובה של 12 משכורות, והכל בהתאם לנסיבות של כל מקרה ולגופו של עניין: תקופת העסקה, הפגמים בשימוע, גיל העובד, עילת הפיטורים או ההרעה בתנאי העבודה, וכו'.

 

  • פיצויי פיטורים
  1. כידוע, הכלל הינו, עובד אשר פוטר מעבודתו זכאי לפיצויי פיטורים כפי שקבוע בחוק. כמו כן, עובד שהתפטר בדין מפוטר בהתאם לנסיבות הקבועות בחוק, זכאי גם כן, לפיצויי פיטורים (הרעה בתנאי עבודה, מחמת מצב בריאותי לקוי שלו או של בן משפחתו, העתקת מקום מגורים לישוב מזה וכו'). אופן חישוב פיצויי הפיטורים תלוי בכל מקרה ונסיבותיו ומצריך מחשבה מעמיקה וידע נרחב בנבחי החוק והפסיקה הקיימת. כך למשל – האם פרמיה / בונוסים / עמלות מכירה / משכורת 13, נכללים בחישוב תשלום פיצויי הפיטורים? מה הדין לגבי העלאת שכר היסוד ושינוי בהיקף משרתו של העובד? האם יש לחשב תקופות אלו באופן נפרד? לכן, חישוב כזה מצריך בחינה מעמיקה, באופן פרטני לכל מקרה ומקרה.

 

  • לסיכום – תחזוקה ולא רק הצלה ותיקון
  1. במקרים רבים, קיים דמיון רב והקבלה בין הקשר של לקוח לעורך דין לקשר שבין פציינט ורופא.
  2. רוב הפציינטים הולכים לרופא רק כאשר הם כבר במצב המחייב טיפול וריפוי של בעיה קיימת. הפציינט הנבון דואג לתעד בתיק רפואי את כל ההיסטוריה הרפואית שלו, לרבות צילומים, מרכז את ענייניו הרפואיים אצל רופא משפחה שנבחר בקפידה, טורח להתחסן, וטורח לבצע רפואה מונעת ומשמרת.
  3. בדומה לפציינט נבון שאינו ממתין לבעיה / מחלה חלילה, כך בדיוק על מעסיק נבון לדאוג לתחזק את העסק שלו ואינו ממתין להבשלתה של בעיה משפטית לכדי משבר.
  4. המציאות בה אנו חיים והקשיים הכרוכים בהתנהלותנו היום יומית בארצנו מחייבת, לעניות דעתנו, ליווי משפטי שוטף לכל חברה או עסק, קטן כגדול. יעוץ משפטי על ידי עו"ד שילמד להכיר את העסק, את הצרכים שלו, את הבעיות הגלומות בו ואת הרגישויות הקשורות בו – הוא קריטי להצלחת העסק ויש בו כדי למנוע בעיות רבות, לבעליו ולאחרים הנוגעים בו .
  1. לצורך כך, משרד עורכי דין ליאור אמסלם ושות' – מציע את שירותיו לכל בעל עסק מכל סוג להיעזר ולקבל שירות וייעוץ שוטף, וכך לקבל שקט נפשי ויציבות עסקית בכל הקשור להתנהלות השוטפת מול עובדיו. המשרד מציע מגוון רחב של שירותים לעסקים וחברות.
  1. הליווי המשפטי, אותו נדע להעמיד לטובתך, צריך להיכנס מונה בכל עניין הקשור בניהול העסק והעובדים – עסק ובכלל זה – התנהלות נכונה מול העובדים בעסק, שמירה על סודות העסק, מול רו"ח וחשבי השכר שלך. משרדנו משלב בתחום דיני העבודה את בקיאותו בין הידע המשפטי לידע של חשבות השכר.

  2. למשרד ניסיון עשיר ומוכח בייצוג חברות ועסקים, מעניק טיפול אישי, מקצועי ואדיב, תוך שימת דגש על טובת הלקוח והייצוג ההולם והטוב ביותר עבורו, בדרך של יצירתיות, בניית אסטרטגיה משפטית מתאימה ונכונה, זמינות וליווי אישי וצמוד בכל שלבי ההליך עד למיצוי מלוא זכויותיו של הלקוח.
  3. אין במדריך זה בכדי להוות ייעוץ משפטי, וכן אין המאמר חף מטעויות קולמוס או טעויות אחרות. הדברים נכונים למועד כתיבתם.

 

 

שיתוף

עוד מאמרים

נכות כללית: המדריך המלא

נכות כללית: המדריך המלא משרד ליאור אמסלם ושות' מציע ייעוץ וייצוג משפטי בתחום הביטוח הלאומי, כולל נכות כללית, ומסייע ללקוחות בתהליך המורכב והחשוב של קבלת

דברו איתנו

× לחצו לייעוץ ראשוני ללא עלות
דילוג לתוכן