פיצויי פיטורים לעובד שהתפטר עקב הרעה מוחשית בתנאי העבודה

חוק פיצויי פיטורין

פיצויי פיטורים לעובד שהתפטר עקב הרעה מוחשית בתנאי העבודה:

סעיף 11 (א) לחוק פיצויי פיטורים קובע כי עובד שהתפטר מחמת הרעה מוחשית בתנאי העבודה או בגלל נסיבות אחרות שביחסי עבודה בהן אין לדרוש ממנו כי ימשיך בעבודתו, רואים את ההתפטרות שלו כפיטורים.

על מנת שעובד יהא זכאי להתפטר בדין מפוטר ועדיין יהא זכאי לקבל את פיצויי הפיטורים צריך לעמוד בשלושה תנאים:

  1. על העובד להוכיח כי אכן הייתה "הרעה מוחשית בתנאי העבודה" או נסיבות אחרות שביחסי עבודה לגבי אותו העובד שבהן אין לדרוש ממנו כי ימשיך בעבודתו.
  2. על העובד להוכיח כי התפטר בשל ההרעה המוחשית בתנאי העבודה או בשל נסיבות אחרות, ולא מטעם אחר, דהיינו, עליו להוכיח קיומו של קשר סיבתי בין ההתפטרות לבין ההרעה או הנסיבות הללו.
  3. על העובד להוכיח כי נתן התראה סבירה למעביד על כוונתו להתפטר והזדמנות נאותה לתקן את ההרעה או את הנסיבות ככל שהיא ניתנת לתיקון. לתנאי זה יש חריג, לפיו אי מתן התראה לא ישלול את הזכות לתשלום פיצויי פיטורים כאשר ברור כי המעביד אינו יכול או אינו מתכוון לפעול לתיקון ההרעה המוחשית או הנסיבות, או במקרים בהם תנאי עבודתו של העובד נחותים מתנאי העבודה על הוראות החוק במידה ניכרת.

דוגמאות של הרעה מוחשית בתנאי עבודה :

להלן, מספר דוגמאות לכך, שלא מהווה רשימה סגורה, בהם נקבע כי קיימת הרעה מוחשית בתנאי עבודה או קיימות נסיבות שבהן אין לדרוש מהעובד להמשיך לעבוד:

  1. הפחתת שכר חד צדדית.
  2. אי תשלום זכויות סוציאליות בהתאם לדין, לרבות זכויות מכוח הסכמים קיבוציים ו/או צווי הרחבה שחלים על מקום העבודה כגון: ימי חופשה, דמי חגים, הבראה, גמול שעות עבודה נוספות, הפרשות לפנסיה, תוספת ותק, תוספת יוקר וכו'.
  3. פיגור בתשלומי משכורת
  4. שלילת הטבה של רכב
  5. פגיעה בפרטיות על רקע התקנת מצלמות
  6. יחס מבזה מצד המעסיק
  7. שינוי בתנאי העבודה חד צדדי – שינוי היקף עבודה, זמני עבודה, הורדה בדרגה, שינוי תפקיד.
  8. שינוי מקום עבודה.

רגע לפני ההתפטרות:

מאחר ופיצויי הפיטורים אינם בטוחים, מומלץ כי בטרם יסיק העובד את מסקנותיו האישיות כלפי מעסיקו, יפנה לייעוץ משפטי מקצועי אשר יבחן את סיכוייו לקבל את מלוא זכויותיו הסוציאליות המגיעות לו על פי דין, לרבות פיצויי הפיטורים.

 

שיתוף

עוד מאמרים

דברו איתנו

× לחצו לייעוץ ראשוני ללא עלות
דילוג לתוכן